andersviksjoskolan.blogg.se

En bokblogg för mig och mina elever på Viksjöskolan.

SMS från Soppero 6C VT18

Kategori: Allmänt

Första frågan till boken "SMS från Soppero"
 
Agnes mamma verkar ha glömt bort hur man pratar samiska. Tror du att man kan glömma bort ett språk man har lärt sig?

Kommentarer

  • Lukas 6c säger:

    Jag tror man kan glömma bort ett språk som man har lärt sig om man inte pratar det på några år för då har man inte övat på språket och då raderar hjärnan det, men man skulle säkert kunna vissa ord som t.ex. hej.

    2018-01-23 | 10:20:06
  • Albert säger:

    Agnes mamma verkar ha glömt bort hur man pratar samiska. Tror du att man kan glömma bort ett språk man har lärt sig?
    Man kan glömma men lära sig mycket lättare än första gången för det finns kvar i huvet

    2018-01-25 | 09:05:47
  • Jakob säger:

    Om man pratar ett språk kan man glömma det vanligaste språket om man inte pratar det språket ofta eller om man inte övar på sitt vanligaste språk.

    2018-01-25 | 09:08:14
  • Tilda säger:

    Jag tror inte att man kan glömma bort ett språk man har parat hela sin barndom jag tror mer att det är så att hon inte vill komma ihåg det och därför säger hon att hon inte kan.

    2018-01-25 | 09:10:17
  • Olivia säger:

    Jag tror att man kan glömma bort ett språk om man inte har pratat det på en väldigt lång tid. Då har man lärt sig ett annat språk och pratat det länge så det är lätt att man glömmer bort. Men jag tror också att man kommer ihåg lite grann eftersom att man har pratat det språket i hela sitt liv och blivit uppväxt med det.

    2018-01-25 | 09:10:33
  • Anders säger:

    Nästa fråga: När Agnes får försöka kasta lasso tänker hon: En känsla av att räknas, att vara som de andra. Försök förklara vad hon menar och resonera kring hur viktigt det är att vara som andra och känna tillhörighet.

    2018-01-30 | 08:46:46
  • Anders säger:

    Sista frågan till "SMS från Soppero": ”Det var dags att göra upp med det förflutna, lämna det bakom sig och hjälpa Agnes”. (s 135) Berätta lite om hur Agnes mamma förändrats under bokens gång.

    2018-02-13 | 20:41:59

Kommentera inlägget här: